Ga meteen naar de inhoud
Ga naar het identificatieformulier

Jobsites: de geprivilegieerde kanalen van werkzoekenden

StepStone onderzocht welke middelen Belgen het meest gebruiken om nieuw werk te vinden. De jobsites blijken daarbij op de eerste plaats te komen. Ze worden gevolgd door websites van bedrijven en rekruteringsbureaus. Kranten en tijdschriften, die in 2006 nog op de 3de plaats stonden, behoren niet langer tot de top 3. Ook het netwerk van persoonlijke contacten vervult een belangrijke rol bij het zoeken naar werk: vrienden en kennissen komen op de 5de plaats in de rangschikking.

Verschillen volgens leeftijd en diploma

Uit een verdere analyse van de resultaten blijkt dat leeftijd, diploma's en professionele ervaring een rol spelen bij de keuze van het kanaal om werk te vinden.

Zo worden websites van bedrijven het meest gebruikt door pas afgestudeerden. Het persoonlijke netwerk is dan weer populairder bij werkzoekenden die al ervaring hebben. Zij beschikken ongetwijfeld over een groter aantal zakelijke contacten. Uit de enquête blijkt ook dat hoe hoger het diploma van de werkzoekende, des te minder hij gebruik maakt van kranten en tijdschriften bij zijn zoektocht.

Antwoorden via e-mail

StepStone stelde tevens vragen over de manier waarop de werkzoekenden zich kandidaat stelden, zodra ze een interessante werkaanbieding hadden gevonden. Dit zijn de resultaten: 60 % antwoordt per e-mail. Bijna 20 % van de respondenten maakt gebruik van sollicitatieformulieren om zich kandidaat te stellen voor een functie. Slechts 17 % stuurt nog een brief om te solliciteren voor een betrekking die hem interesseert.

*Aan deze enquête van Stepstone namen 5856 Belgische kandidaten deel.

Bron: http://www.vivat.be